Nytt i Nejden

Nejden-kultur&natur

Att lyfta varandra

I morse insåg jag plötsligt att ”Gud vad jag lägger upp saker om kvinnor, kvinnors rättigheter, jämställdhet, orättvisor, ris och ros”. Jag som aldrig varit särskilt illa utsatt eller på något sätt känt behov av att vara aktivist i ämnet.

Och efter det tänkte jag på min make.

Jag har, och det är verkligen sant, världens bästa, finaste, starkaste, klokaste och sexigaste man. Livet har förunnat mig att träffa den, för mig, perfekte livspartnern som i sig själv är så trygg att han på intet sätt känner något behov av att förminska mig, snarare tvärtom.

Och jag undrar nu om det är det som gör att jag är klart mer uppmärksam på när andra kvinnor klankas på, trycks ned, förbises. Och nu nämner jag inte ens de mest fruktansvärda brott som begås mot dem. Mot oss.

För det är faktiskt oss det gäller. Oss som bryr oss. Det finns massor av kvinnor som beter sig avskyvärt mot både män och kvinnor så det är inte fråga om att skönmåla ett genus. Precis som det är män det gäller när jag nu lyfter förtryck, även fast det finns massor av män som beter sig helt fantastiskt underbart mot sina medmänniskor oavsett könstillhörighet så det är inte heller fråga om att svartmåla ett annat genus.

Det är fråga om att stärka varandra, i det vi är. Det gör det lätt att mötas. Min man är så stark att han i dag inte har några problem med att visa sig svag. Och det gör honom till den vackraste jag vet och är en stor del i att jag älskar honom. Hela honom. Och jag har tidigare i mitt liv ibland känt mig osäker i avseenden där kvinnor ”inte ska” ta plats men tycker idag inte längre det är svårt att även visa min styrka. Och han älskar det. Han älskar Mig.

Och jag undrade i morse om det är därför jag idag så mycket lättare kan ta plats, och känner att det är viktigt att göra plats, för andra kvinnor? Att lyfta varandra, alla vi män och kvinnor som inte känner behov att trycka ned andra bara för att vi själva känner oss små eller hotade?

Morgonens smakrika tankekorn.

 

DSC_0987 2

 

Kommentera

Information

This entry was posted on september 2, 2017 by in Uncategorized.
Follow Nytt i Nejden on WordPress.com

Blog Stats

  • 11,614 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

